Głównym celem działów utrzymania ruchu jest zapewnienie ciągłości procesów produkcyjnych. W miarę rozwoju technologii i w związku
z postępującymi zmianami na rynku, zadanie to wymaga mierzenia się z coraz nowszymi wyzwaniami i problemami.
Do problemów działów technicznych możemy zaliczyć:
Jednym z rozwiązań powyższych problemów są systemy CMMS dla działów technicznych.
Systemy te mają za zadanie wyznaczenie standardów i wzorów podejmowania działań przez pracowników. Przykładowe funkcje wspierające standardy to przede wszystkim planowanie prewencji, komunikacja w przypadku zdarzeń awaryjnych, monitorowanie gospodarki części zamiennych, rejestrowanie historii czy raportowanie, dające podstawy do optymalizacji procesów technicznych.
Przykładem ciekawego wdrożenia, które pokazuje zalety możliwości dostosowania systemu CMMS do potrzeb organizacji jest firma SILGAN White Cap Polska sp. z o. o., która wdrożyła rozwiązanie CMMS Profesal Maintenance.
Główne założenia wspomnianego projektu to intuicyjna aplikacja mobilna dedykowana dla techników utrzymania ruchu, osobne i proste
w obsłudze platformy do zgłaszania zdarzeń awarii
i usterek z poziomu produkcji oraz ułatwienie działań związanych z planowaniem i przypominaniem
o terminach realizacji przeglądów za pomocą automatycznych maili systemowych do wykonawców. Aspektem dodatkowym jest wizualizacja danych o zdarzeniach reakcyjnych i prewencyjnych na telewizorach w strategicznych lokalizacjach działu technicznego.
Systemy CMMS pozwalają również na redukcję kosztów, w związku z czym możemy obliczyć ROI wdrożenia takiego systemu. Na zwrot
z inwestycji składa się:
Skrócony czas wykonywania działań (poszukiwanie dokumentacji, planowania i wykonywania prewencji, czas reakcji oraz czas na kluczu w przypadku działań reakcyjnych czy wsparcie w organizacji i monitorowaniu gospodarki części zamiennych),
Skrócenie czasu trwania awarii, a co za tym idzie kosztu związanego z tym, że maszyny nie produkują,
Zwiększenie czasu eksploatacji kluczowych składników aktywów poprzez odpowiednie działania związane nie tylko z prewencją, ale też promowaniem i nadzorowaniem technik związanych z Autonomus Maintenance.
Istnieją również ryzyka związane z wdrożeniem systemu. Najczęściej spotykanym problem jest brak odpowiednio przygotowanych wcześniej danych o strukturze lokalizacyjnej i funkcjonalnej obiektów technicznych, brak danych o stanach części zamiennych czy też brak informacji
o kontrahentach.
Problemy te prowadzą do opóźnień w projekcie, które przekładają się na straty również w motywacji zespołu. Ludzie widząc długie opóźnienia zaczynają zastanawiać się, czy idea wdrożenia czegoś nowego jest słuszna, skoro nikt nie czyni większych kroków, aby to zmienić.
Aby temu zapobiec rekomendowane jest przeprowadzenie inwentaryzacji wewnętrznej przed rozpoczęciem wdrożenia, aby zminimalizować ryzyko takich problemów podczas jego realizacji.
Dominik Lubera
Menadżer Produktu CMMS
Kontakt:
Hahn-Group Ryszard Hahn
ul. Londzina 31/7
47-400 Racibórz
NIP: 6391735127
Regon : 522955516